close

Promocja biblioteki w czasie pandemii – Beata Ozga relacjonuje z Gdyni

    fot9.rowery

    Mimo „trudnego czasu” panującej pandemii, z ogromną ekscytacją i ciekawa nowych wrażeń wzięłam udział programie Praktyka dla Praktyka.  Na co dzień pracuję jako plastyk w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Dziale Organizacji i Promocji Wydarzeń Kulturalnych i z wielką radością przyjęłam myśl o poznaniu „od kuchni” pracy w podobnym dziale, innej biblioteki.

    Był piękny, ciepły początek jesieni – 28 września do 2 października, a miasto pobytu kojarzące się z wakacjami –  Gdynia.  Dział Marketingu i Promocji Literatury Biblioteki Gdynia przywitał mnie bardzo serdecznie, dało się wyczuć miłą atmosferę panującą w zgranym zespole Pauli, Moniki, Małgosi i Hani.  Na ścianie napis „Tu przychodzą najlepsze pomysły” – okazało się potem, że rzeczywiście!

    All-focus

    Pierwsze dni spędzone w Dziale Marketingu to głównie dyskusje i rozmowy podczas dwudniowej, całodziennej konferencji „Marketing w Kulturze” organizowanej on-line przez Instytut Kultury Miejskiej. Niezwykle ciekawe i pożyteczne wykłady i przykłady wykorzystania nowych możliwości w kontakcie on-line z użytkownikiem, także nowe formy promocji  bibliotek. Muszę przyznać, że świetnie się złożyło, że taki wspólny czas – pracowników działu promocji różnych bibliotek mogliśmy poświęcić na wymianę własnych doświadczeń.  Podczas konferencji komentowałyśmy i wymieniałyśmy nasze własne doświadczenia z pracy. Rodziły się też nowe pomysły.

    Jednocześnie w Dziale trwały prace nad bieżącymi pracami, m.in. przygotowywanie on-line warsztatów z Magdaleną Grzebałkowską, autorką książek: „Beksińscy. Portret podwójny”, „1945. Wojna i pokój”, „Ksiądz Paradoks. Biografia Jana Twardowskiego”, „Komeda. Osobiste Życie Jazzu”,  „ a także debaty on-line o odpominaniu historii, o tym, co było: przemilczanych i ukrywanych historiach, nieodkrytych przodkach. Mogłam podpatrzeć jak przebiegają prace przygotowawcze, Paula i Monika zajmowały się stroną plastyczną, a Małgosia i Hania stroną merytoryczną, oczywiście wciąż panowała współpraca, dzielenie się wzajemnymi wątpliwościami, wspólne konsultacje. Co chwilę też ktoś wpadał do działu po ulotki, czy jakieś materiały potrzebne do Filii. Mimo pozornie „cichego” czasu dało się odczuć ciągły wir pracy.

    All-focus

    Trzeciego dnia wzięłam udział w wycieczce po kilku Filiach Biblioteki Gdynia. Miałam możliwość zwiedzić Bibliotekę Pasja, Bibliotekę Obłuże, Bibliotekę Chylonia i Bibliotekę Śródmieście.  Są to obiekty ze świetnie przystosowaną, odnowioną przestrzenią.

    Tu zwracałam uwagę głównie na napisy – bo tym się najczęściej zajmuję – tzn. wizualne formy informacji w bibliotece. Przekładki do księgozbioru, opisy regałów, plakaty i informacje bieżące. Wszystko ujednolicone, proste i czytelne, nieskomplikowane. Doświadczenia z tych placówek będę mogła tez przenieść kiedyś na swój grunt, a także przekazywać innym bibliotekom, też w województwie. Ciekawą placówką o szerokich możliwościach dla różnych odbiorców była Biblioteka Obłuże. Sporą przestrzeń wydzielono tu na strefę relaksu i zabawy, z miejscem nawet na ruch, przy magicznej ścianie – rzecz niespotykana w bibliotekach, a jakże ciekawa, nie tylko dla dzieci. W Bibliotece Chylonia za to działa też strefa spotkań mieszkańców, organizowane są warsztaty i porady, mi. in. psychologiczne, wymiana odzieży. Świetna inicjatywa!

    Kolejne dwa dni to równie ciekawe wydarzenie, a mianowicie spotkanie organizatorów projektu międzybibliotecznego ”Biblioteka dla każdego. Łódź, Gdynia, Kraków, Bergen – różne miasta, wspólna idea. Zwiększenie dostępu do kultury – modelowe rozwiązania polskie i norweskie”. Celem projektu jest wzmocnienie współpracy polskich i norweskich Bibliotek, na rzecz innowacyjnych działań szczególnie ukierunkowanych na migrantów, nieużytkowników i mniejszości oraz pozyskanie nowych kompetencji przez bibliotekarzy.
    W spotkaniu wzięli udział dyrektorzy i przedstawiciele Biblioteki Gdynia, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie oraz Bibliotek i Miejskiej w Łodzi. Omawiano poszczególne kwestie promocji projektu, stronę wizualną materiałów graficznych i reklamowych. Momentami dyskusje były bardzo burzliwe, a szczególny nacisk kładziono na rolę biblioteki, jako miejsca integracji, dlatego realizacja projektu przewiduje wiele ciekawych aspektów, m.in. przygotowanie wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych skierowanych do migrantów(kursy j. polskiego, spacery literackie, warsztaty). Przewiduje się też przygotowanie publikacji o emigrantach mieszkających w Polsce. Realizacja projektu pozwoli też na podniesienie kompetencji i profesjonalizację kadry oraz opracowanie strategii rozwoju przedsiębiorczości i publiczności; upowszechnienie wśród polskich Bibliotek raportu z badań, oraz wdrożenie usług i wydarzeń skierowanych do migrantów i mniejszości zgodnie z ich potrzebami określonymi w badaniu, opracowanie we współpracy z partnerem norweskim metod i materiałów mogących służyć, jako modelowe do realizacji działań w innych bibliotekach. Bardzo się cieszę, że mogłam bezpośrednio uczestniczyć w spotkaniu dotyczącym prac nad tym niezwykle interesującym projektem.

    Oprócz działań zawodowych miałam tez czas wolny. Gdynia jest piękna, a dzięki temu, że była piękna pogoda i dłuższy dzień, koniecznie uskuteczniałam nadmorskie spacery.  Dziewczyny z Działu podsuwały mi pomysły na miejsca gdzie można zjeść coś dobrego na obiad lub spróbować dobrych lodów. Nie było wiele możliwości uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, ale z przyjemnością obejrzałam wystawę plenerową o rowerach cargo – z resztą i nasza biblioteczna Lotna Czytelnia wykorzystuje z powodzeniem ten rower od lat, jeździmy z książkami promując spędzanie wolnego czasu w plenerze z książką. Odwiedziłam też Muzeum Miasta Gdyni, gdzie z przyjemnością obejrzałam wystawę o świetnym projektancie związanym z Gdynią –  Januszu Kaniewskim. W sumie, tydzień w Gdyni to czas spędzony bardzo aktywnie, Zróżnicowany pod względem doświadczeń promocyjnych i marketingowych. Miałam tez możliwość podrzucić trochę swoich pomysłów na hasła promocyjne dla Biblioteki Gdynia na przypinkach. Bardzo miłym akcentem to wspólnie z Paulą zaprojektowana przypinka, której przesłanie przypadkiem stało się symboliczne „Czytanie na czekanie” . Czekamy na powrót do normalności, ale w tym trudnym czasie staramy się wciąż wykorzystywać czas, nowe możliwości, żeby promować…bibliotekę, czytanie, kulturę.

    Dziękuję za ten wspólny czas i mam nadzieję na kontynuację w przyszłości wspólnych działań.